EEN TREKKER MET EEN STEKKER

Elektrische auto’s, motoren en scooters zijn niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Groene zware machines zijn er echter nauwelijks. Hoog tijd om daar wat aan te doen, vindt Ruud Bakker. Hij werkt aan een nieuwe generatie emissievrije graafmachines en tractoren. Die moeten sneller opladen dan dat Guns ’n Roses het nummer November Rain speelt: binnen 9 minuten weer klaar voor 12 uur zwaar werk. ‘Dat is haalbaar.’

 

Het verduurzamen van bouw- en agrarische machines, zoals graafmachines, shovels en tractoren staat wereldwijd op een laag pitje. ,,Alle fabrikanten kijken naar elkaar en wachten af,’’ ziet Ruud Bakker. ,,De wil is er, maar het is extreem lastig en kostbaar om deze uitdaging op te lossen met de huidige techniek. Bouwbedrijven en landbouwers willen niet inboeten op gebruiksduur en capaciteit van de machines. Die willen moeiteloos een hele werkdag op volle capaciteit kunnen draaien. En hun investering moet zich snel kunnen terugverdienen.’’

Kartrekker zijn

Ruud is altijd actief geweest als engineer voor de zware machinebouw, hijskranen en offshore materieel. Hij merkte dat er in de branche nog weinig aandacht is voor het klimaatakkoord. ,,Voordat de grote jongens overstag gaan, moeten er eerst een paar kleine partijen zijn die de boel op stoom krijgen. Ik dacht: waarom zou ik geen kartrekker kunnen zijn?’’ Dus nam hij in 2018 ontslag en richtte Next Generation Machinery op, met alleen een idee van een oplossingsrichting in zijn hoofd.

Veel nieuwe techniek

De afgelopen drie jaar heeft Ruud ontdekt dat er vooral veel en erg veel nieuwe techniek nodig is. ,,Drie punten zijn essentieel bij het bouwen van emissievrije machines. Onbetwist de grootste uitdaging is de wijze van opslag. Zware machines hebben een hoog energieverbruik en moeten zeker tien uur achtereen hun werk kunnen doen. Het opslagmedium mag niet teveel wegen en niet teveel ruimte in beslag nemen. Ten tweede moet de infrastructuur om te laden dichtbij zijn. Een boer of graafmachinist kan niet 50 kilometer omrijden naar een laadpunt of speciaal tankstation. Tot slot moet de aanschafprijs betaalbaar zijn, terwijl de ontwikkeling peperduur is. Dat alles bij elkaar maakt het een ontzettend complex technisch vraagstuk.’’

Bermmaaier

Wat ook niet helpt is dat de branche conservatief is. ,,Ik merk dat vooral de kleine ondernemers verrassend vooruitstrevend zijn. Zij zien kansen voor hun bedrijf. Een daarvan is loonwerkersbedrijf Jan van Bodegom uit Wieringerwerf. Samen ontwikkelen we een elektrisch aangedreven tractor die wordt geoptimaliseerd voor het maaien van bermen en grondtransport. Het doel is niet alleen een CO2-vrije tractor te ontwikkelen. De efficiëntie van de machine wordt ook sterk verbeterd, wat resulteert in een lager energieverbruik.’’

Intentieovereenkomsten 

Via het startup accelerator programma GO!-NH van provincie Noord-Holland en een ‘innovation tribe’ georganiseerd door Techport, is Ruud in contact gekomen met H. Schoenmaker BV, een middelgroot grond-, weg- en waterbouwbedrijf uit Beverwijk. Ook bij hen viel het concept in goede aarde. ,,Afgelopen januari hebben we samen een intentieovereenkomst getekend voor een pilotproject met een elektrisch aangedreven 15tons mobiele graafmachine. Het doel is om dit jaar een demo machine te ontwikkelen om te laten zien dat de technologie werkt.’’

Belangrijke partner

En er zijn meer partijen geïnteresseerd. Begin dit jaar zette een grote Nederlandse bouwonderneming zijn handtekening voor een pilotproject met een 25 tons elektrisch aangedreven graafmachine. Deze partij leerde Ruud in november 2019 kennen op het netwerkevent Northern Connections, georganiseerd door Ontwikkelingsbedrijf NHN en IDEA, de Incubator Duurzame Energie in Alkmaar waar Next Generation Machinery is gevestigd. ,,In deze ontwikkelingsfase is NHN voor mij een belangrijke partner. Ondernemen is nieuw voor mij. Ze brengen mij in contact met relevante organisaties en mensen, helpen met het opstellen van het verdienmodel, het aanvragen van subsidies en het vinden van investeerders. Daar hebben zij ervaring mee, ik niet. Samen krijgen we het plaatje compleet.’’

Optrekken met de regio

Nu het technische concept op papier staat, breekt de volgende fase aan: het uitwerken en produceren van alle onderdelen. ,,Ik heb nu mensen nodig die dat met mij willen doen. Het liefste werk ik zoveel mogelijk regionaal samen. Deze technologie kan bovendien in veel meer mobiele machines worden toegepast. Denk aan een veegwagen, hijskraan, sloopmachine, maar ook een generator of bronpomp op de bouwplaats. Ik weet zeker dat er bedrijven zijn die oplossingen zoeken op dit gebied. Daarin samen optrekken is heel interessant. Immers, hoe meer systemen we bouwen, hoe betaalbaarder de techniek wordt.’’

Verschil maken

Op alle vlakken ligt de lat hoog. Heeft hij niet teveel hooi op zijn vork genomen? ,,Het is een zeer uitdagend project, maar ik ben ervan overtuigd dat onze oplossing kansen biedt voor veel bedrijven om in te stappen met duurzaam materieel. We willen hiermee het verschil maken. Het is een interessante reis en we hebben nog een lange weg te gaan. Het doel is om over drie tot vijf jaar een eigen productiefaciliteit te hebben, waar we met een enthousiast team een kleine serie graafmachines en tractoren commercieel produceren. Ik geloof dat we daarin gaan slagen.’’